söndag 20 december 2009

Strömstare & Räkijärvi.


Det är mulet och skymning råder hela dagen. Inget riktigt dagsljus orkar lysa upp tillvaron. Jag satte mig i bilen och gjorde en tripp in i Hannu's domäner, nämligen till "Forssas åbro". Inte mycket liv och rörelse där, men en ivrigt matletande strömstare höll till på iskanten vid strömmen. Ihärdigt dök den ner i det iskalla vattnet, för att plocka upp något ätbart från bottnen. Inget varmt och behagligt jobb för födan. Men förståss är den ju skapt för att klara dessa förhållanden. Nog såg det också ut som om den hittade något ätbart, som den hade med sig upp på isen.



Efteråt gjorde jag en promenad på "Rätsär" ut till Lillholmi. Det blåste en snål, isande vind på sjön. Trots den kalla bitande vinden hade en modig pilkfiskare vågat sig ut på isen.



2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej !

Idag söndag såg jag två Strömstarar nederom fossas ågbron, här fanns också Sångsvanen som jag berättade om på min blogg.

mvh/Hannu

Anonym sa...

Hej Hannu!
Denhär höll till också nedanom bron, men under tiden jag var där flög den under bron och landade nånstans högre upp i forsen. Svanen såg jag inte till, men jag satt bara i bilen och spanade.
mvh Göran