fredag 4 december 2009

Ny bekantskap.......



..........gjorde jag med svartmesen (Parus ater) idag. Orsaken till att jag inte upptäckt den tidigare vet jag inte. Säkert har den funnits här tidigare, men att jag inte sett den, har jag inte någon förklaring till. Men nu är den noterad och finns bland mina observationer. Inspirerande att man ibland upptäcker något nytt som avviker från vardagsrutinerna.

Svartmesen gästar fågelbordet ibland.
När födan tryter uppe bland kottarna i barrträden kan svartmesen komma ner på marken och är då påfallande orädd och kan ofta bli en trogen gäst vid fågelbord och fågelholkar. De brukar dock hålla sig i bakgrunden men passar på att ta sig en munsbit då fågelbordet för tillfället är tomt .


Den är cirka 11 centimeter lång och väger 8-10 gram. Den har svart huvud med en tydlig vit fläck i nacken, beigevit undersida och kort stjärt. Näbben är svart. Ryggen är blåaktigt svart och vingen har två vita band. Könen är lika. Locklätet är ett tuii eller sii. Sången liknar talgoxens men är snabbare.

Svartmesen blir könsmogen efter ett år. Honan bygger ett bo av mossa som fodras med ull och hår och placeras i håligheter i marken, i berg och i trädstammar. Honan lägger sju till elva ägg som är vita med rödaktiga prickar. Äggen ruvas av honan i 14-16 dagar. Ungarna matas sedan av båda föräldrarna i 16-19 dagar. I den norra delen av utbredningsområdet brukar en häckning om året ske, medan två häckningar är vanligt längre söderut.

Inga kommentarer: