lördag 30 juli 2011

Abborrmete.

Jag tog mitt metspö och masklådan och äntrade kanoten och seglade ett par kilometer nedför ån. Jag ankrade vid en vasskant och agnade metkroken med en fet och delikat daggmask. Inte hyste jag några stora förväntningar om att jag skulle få något napp, ty solen gassade och en svag bris svalkade luften denna vackra sommarafton. Trots mina svaga förhoppningar om att fisken skulle vara på hugghumör, visade det sig att abborrarna inte kunde motstå de läckra maskarna. Det var inga små tusenbröder som nappade på min krok, utan feta stora abborrar, den största mätte 31 cm i strumplästen. Förutom denna baddare landade jag några som var aningen kortare, samt ett tiotal mera normalstora abborrar. Väl tillbaka vid husvagnen radade jag prydligt upp min fångst för ett förevigande på bild. Tråkigt nog hade jag glömt att ta kameran med, men det gick ju att ta ett foto med telefonen. Sagt och gjort, firrarna plåtades, men var bilden sparades, eller sparades den alls är en gåta för mig. Ingen bild finns på minneskortet och inte heller i telefonens minne. Så det blev ingen dokumentation för framtiden av de fina fiskarna. Men i morgon blir det stekta abborrfileer på menyn.

Inga kommentarer: