onsdag 21 september 2011

Mink.

 

Fångad mink.

Hur mycket har denhär typen grasserat och härjat bland våra fåglar och småvilt? Det är ju förståss omöjligt att avgöra, men arten som sådan hör ju inte hemma i vår natur och den är också känd för att vara riktiga rövare, som dödar för nöjets skull, utan att äta eller tillgodogöra sig sitt byte. Denna individ gjorde misstaget att förirra sig i en av mina fällor, där den blev inlåst och förpassades sedan bortom evighetens gräns, av ett skott i huvudet. Det är ingalunda ett nöje att döda djur, men ibland måste man ändå göra det, för naturens och viltvårdens skull.

Fångad mink.

Slut på eländet.

2 kommentarer:

Hannu sa...

Grattis till fångsten, en mink mindre igen. Själv fick jag min tredje för i höst häromdagen. Fint att du håller fällorna gillrade fastän det sällan blir fångst.

mvh/Hannu

Anonym sa...

Hej och tack Hannu!

Jovisst har jag en fälla gillrad hela tiden, fast på sommaren har det varit lönlöst att hålla den gillrad på grund av nyfikna besökare, som intresserat sig för att kolla hur den fungerar, så luckan var alltid stängd. Jag plaserade för någon dag sedan ut en fälla till på "min" sida av ån.
mvh: Göran