måndag 12 september 2011

Fjölkoträsket.

 

Skärmskydd vid Fjölkoträsket.

I gårkväll gjorde jag, i sällskap med några andra personer, en naturutflyckt till Fjölkoträsket, som ligger i ödemarken mellan Söderby och Jeussen. Vid stranden av det lilla träsket finns ett skärmskydd, vackert beläget uppe på en skogsbacke. Det blev ju förståss korvgrillning och även kaffe, nykokat över öppen eld, som sig bör ute i vildmarken.

Vy över Furuträsket.

I närheten av det lilla Fjölkoträsket ligger en lite större sjö, kallad Furuträsket. På dess strand finns ett relativt högt sk. fågeltorn, varifrån man har utsikt över sjön. Mycket lungt på sjön denna vackra höstkväll, endast en flock skäggdoppingar (tror jag att det var) simmade på mycket lååååångt avstånd och långt utanför kamerans räckvidd.

Skymningen lägger sig över Furuträsket.


Tidigare på dagen hade jag också en trevlig naturupplevelse, när jag var och rödjade lite buskar och sly vid Camp Granen. Jag var klar att åka hem och satt färdigt på åbäket och begrundade ännu en gång mitt verk för dagen, när plötsligt en duvhökhona (tror jag det var) kom flygande och satte sig på en gren i en björk ca. fem meter från mig. Att få fram kameran som låg i boxen på hjulingen, var nog dömt att misslyckas. Jag gjorde dock ett försök, men fågeln reagerade genast på mina rörelser och flög sin kos. Men som tur var blev bilden sparad på hårddisken inne i min skalle.

Inga kommentarer: