lördag 25 januari 2014

Svanen….


DSC_5446…. som visat sig några gånger sedan hösten, i Langback området, verkar vara en icke flygduglig individ. Jag har inte sett till den nu på en tid, men idag på morgonen verkar den ha gjort en långpromenad uppströms utmed ån. Av spåren att döma verkar den ha gjort en enkelriktad tur upp mot Grundforsen. På grund av den långa köldperioden och för tillfället låga vattennivån finns det inte så mycket öppet vatten nu, vilket den behöver för att klara livhanken. Men i de grunda forsarna som finns i området, finns det nog en del öppna rännor med rinnande vatten, där den kan leta mat, så nog borde den klara sig i vinter.
Kan också tänkas att det är Hanna som är ute och ser sig omkring i världen, inte helt omöjligt.
Detta är bara spekulationer, men sannolikheten är nog stor att det är samma svan som visat sig tidigare. Och att den gjort en långpromenad på isen, tyder nog på att den inte är flygduglig.
DSC_5363                   Arkivbild (13/1)

  Noteras kan också att gråspetten besökte fettkorven på förmiddagen idag också.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vet du var Hannes finns för tillfället ?

mvh Hans

Anonym sa...

Hej!
Nej, jag har inte sett några spår efter Hannes sedan jag gjorde dethär inlägget. jag har gjort ett par turer till Grundforsen, men inte har jag sett skymten av Hannes där heller. Finns Hanna vid Forsas ännu?
/Göran.

Anonym sa...

Jo Hanna finns vid vinterparadiset och mår bra och Hannes har nått sitt goda land och allt är väl men vi tar det på ett annat ställe än på bloggen.

mvh Hans