måndag 24 juni 2013

Supermångubbar och supergäddor.

Här har man gått och spanat nästan hela kvällen, för att få se en liten glimt av den mångomtalade/mångomskrivna supermångubben, men inte ens en liten skymt av gubben fick jag se. Men kvällen har ju varit den härligaste kväll hittills i sommar. Lugnt och stilla sedan vinden mojnat och midnattssolen sakta dalade ner bakom skogen. Därtill har “kranka” hållit mig stadigt sällskap hela kvällen, så inte behövde man känna sig ensam.

I väntan på att mångubben skulle göra sitt inträde, nappade jag ett kastspö ur husvagnen och fördrev tiden en stund med lite spinnfiske. Inte gick det lång stund innan det small till och ett susande hördes från rullen. Jag kände genast , att nu är det något större på gång och visst blev kampen ganska lång och hård innan gäddskrället tröttnade och gav upp. Inte var det någon gammelgädda precis, men ändå en firre på ca 3 kg. Vad skall man göra med en sån, när man inte vill ha någon fisk och vill slippa allt besvär. Jo…. man kastar i den i vattnet tillbaka och låtsas om ingenting. Nog är det ett dumt tilltag, när det finns så stort överskott på stora gäddor i området, men är man bekväm och lat, så gör man så.

23062013189

Klockan visar nu midnatt och jag gick ut för att kolla mångubbens existens, och visst hade han stigit upp över horisonten och exponerade hela sin lekamen. Nog var han stor och trind, men någon supermångubbe var han inte, utan nog var det den gamla bekanta gubben jag fick se, så det finns nog bara en mångubbe, det är jag övertygad om.

DSC_4477

Inga kommentarer: