måndag 11 februari 2013

Vildrensspaning…..

 

P2110001

….. eller kanske heter dom skogsrenar. Som det framkommit på andra bloggar ( http://per-goran.blogspot.fi/2013/02/skogsrenar-i-hognabba-kanske-40-st-atta.html ), så har vi en ganska stor hjord skogsrenar i trakten nu.

Jag åkte som vanligt en tur till Siilas för att kolla upp fågelmaten, på förmiddagen. Inget ovanligt där, så jag åkte hem för att få i mig lite energi, i form av potatis och en griskotlett. Efteråt tog jag en promenad utmed vägen, för att möjligen förbränna bort lite överskottskalorier. Uppe på Kväänåsbacka, på Långbackavägen, kunde jag konstatera att en flock renar hade överskridit vägen, kanske 8-10 stycken. Deras färdriktning verkade styra ner mot ån och Siilas, så jag traskade iväg dit. Eftersom mina steg blivit ganska korta och att gå i hjulspåren efter åbäket var rätt besvärligt så dröjde det en god stund innan jag var framme vid Siilas. Till min besvikelse såg jag att renarna hade överskridit ån ca 40-50 meter nedanom vindskyddet. Skulle jag ha struntat i maten och stannat vid Siilas en timme till på min förmiddagsrunda, så hade jag nog garanterat fina bilder att uppvisa nu i stället för spåren i snön, - men såhär denna gång.

DSC_1494


Vädret idag:   Halvmulet, svag vind, ca. –5 grader.

1 kommentar:

Hannu sa...

Sällan kommer de bästa bilderna när man själv vill det, utan man får vänta till nästa ...nästa gång...eller när man minst anar.