måndag 5 maj 2014

Kolam.

 

P5050120Jag gjorde en förmiddagsutflykt till mitt skogsskifte vid Kålkärret i Kolamby.

Åbäket lastades på bilsläpet och transporterades till Kaggesbacka mellan Gökbacka och Aspfors. Den avlastades vid ägovägen som leder utmed ån ner till Hjulfors. Ägovägen var i hyfsat skick, så det var inga problem, endast ett stort träd som låg tvärs över vägen, såg lite hotfullt ut. Jag tog lite sats och åbäket tog ett språng och med en rejäl studs så var jag över. På återfärden tog jag det lite försiktigare och fastnade tvärs över trädstammen, men med vinschens hjälp kom jag lugnt och försiktigt över.

P5050114

jo,…. mitt skogsskifte det har ju vuxit till sig hyfsat och ser riktigt fint ut. Men tyvärr så ligger ett tiotal omkullblåsta träd, som borde huggas upp och leverers till försäljning eller göras till ved. Men på grund av skiftets svårtillgängliga läge är det nog svårt att kunna göra något åt saken.

Vägen från Kaggesbacka till Hjulforsen går tätt intill ån och nu när träd och buskar ännu är lövfria, så har man en god överblick över vattnet och de kringliggande områden. Det var en hel del fågelliv utmed vägen och på de kringliggande ägorna. Dock kunde jag inte upptäcka några rariteter, utan endast de vanliga arterna. Den mest anmärkningsvärda var nog rödhaken, som verkade finnas lite här och där.

DSC_6619

På återvägen upptäckte jag en rådjurs bock på ängarna på andra sidan ån, nedanom aspfors gårdarna. Som vanligt var den mycket vaksam och tog till flykten när jag försökte fotografera den. Oturligt nog så fans det mycket sly och kvistar i vägen, så det blev inga fina bilder denna gång. Kanske senare?

Inga kommentarer: