måndag 24 februari 2014

Återvändare.

 

DSC_5566Så har vi tiden igen när flyttfåglarna börjar återvända till våra nejder. Först i tur är svanorna, som kanske inte övervintrat så långt söderut, utan tillbringat vintern någonstans utmed våra kuster.

Min första svanobservation var en individ som gick och betade på en åker i Kortsäbyi, som jag lite senare såg flyga iväg. Senare gjorde jag en tur till Grundfors och väl framme kom en svan flygande och landade på isen i Djupsjön. Kan möjligen röra sig om samma svan. Också vid Kvärnlindo vistades en svan nu på eftermiddagen. Om det rör sig om den icke flygga Hannes eller en återvändare kan jag inte bedöma. Åtminstone flög den inte bort under tiden jag vistades vid husvagnen, utan simmade bort en bit nedströms på flödvattnet som rinner ovanpå isen nu.

DSC_5571

DSC_5582


Inga kommentarer: