söndag 23 maj 2010

Kanottripp!


I det relativt vackra, men en aning blåsiga vädret gjorde jag en tripp med kanadensaren, nedför älven. Naturen bjuder nu på en fägrande övergång från vår till sommar. Överallt utmed åstränderna lyser kabbelekan med sina gula blommor. I den överåriga rörvassen höll ett par sävsångare till och bjöd på en aning "kraxig" sång. Kärrhöksparet gjorde några rundor runt vikarna, på spaning efter något ätbart.

På återfärden måste jag passera en knipholk, som finns alldeles på åstranden och som jag visste att är bebodd. Från tidigare turer visste jag att knipan flyger ur holken presis när jag skall passera stället, så jag gjorde kameran beredd för att få någon bild när den kommer ut genom ingångshålet. Och nog lyckades jag få några bilder, presis som jag planerade det.




Inga kommentarer: